"Boj černocha se psy" - Činoherní studio
(Bernard-Marie Koltès)
„Hra o životě, o lásce a o whisky.“ (premiéra 2. prosince 2016)
Nový rok je tu, a tak si neodpustím trochu toho bilancování, neboť ten
loňský se zrovna moc nevydařil. Začínal přitom docela slibně; pořídila jsem si
novou zrcadlovku, zajela jsem si na Velikonoce do Karibiku, naordinovala jsem
si delší volno před novým nástupem… Druhá polovina ale byla podstatně
náročnější, čekala mne změna práce, a hlavně se objevily zdravotní problémy,
které se obzvlášť ke konci roku hodně zkomplikovaly. V lednu se však
situace stabilizovala, a tak jsem zase mohla vyrazit za kulturou. A čím jiným
odstartovat v těchto chladných dnech než cestou za teplem? V ČS totiž
10. ledna 2017 „nainstalovali“ přímo na jeviště vyprahlou africkou poušť, která
je součástí nově nastudované hry z pera Bernard-Marie
Koltèse (1948-1989). Tento francouzský autor sice zemřel teprve ve svých
41 letech na AIDS, přesto se ale stačil zapsat mezí přední francouzské
dramatiky. Hru pro soubor ČS upravil dramaturg Karel František Tománek, který
již v letošní sezóně pro ústecký soubor ušil přímo na tělo text ve stylu
tarantinovské gangsterky „Pan Bílý, Zrzka a ti druzí“. Režie ústeckého
nastudování se pak zhostil Martin Skočovský, jehož zatím nejúspěšnější inscenací
v ČS jsou „My děti ze stanice ZOO“. Stejně jako tam i zde sám navrhl
scénu. Navíc si ke spolupráci na tomto projektu přizval afrického herce,
žijícího v Čechách Maxima Françoise Mededu, aby tak své inscenaci dodal na
autentičnosti. Poprvé v historii tak Alburyho na českých jevištích hraje
Afričan. Maxime se narodil v Beninu a vystudoval žurnalistiku na Fakultě
sociálních věd v Praze se specializací televizní sportovní komentátor. Tomuto
oboru se však nevěnoval, neboť tíhl spíše k divadlu. Coby poloprofesionál
si zahrál již na několika jevištích (např.: v Klicperově divadle
v Hradci Králové, ve Studiu Hrdinů, v Divadle Bez hranic či Studiu
Ypsilon), ale v ČS zatím poprvé.
Na staveništi v Africe došlo k nehodě, když pod koly nákladního auta zemřel jeden z domorodců. Jeho bratr Alboury (Maxime François Mededa j.h.), chce získat jeho tělo, aby mohli s rodinou provést tradiční pohřební obřady. Nepozorovaně se vydá do tábora a po vedoucím projektu Hornovi (Matúš Bukovčan) požaduje jeho vydání. Ten však neví, kde se tělo nachází, a tak mu nabízí finanční odškodnění. To však Alboury odmítá a trvá na svém. Přestože má Horn momentálně trochu jiné starosti, neboť očekává návštěvu Leony (Marta Vítů), kterou potkal v Paříži a pozval ji sem, pověří svého předáka Cala (Jan Plouhar), aby sehnal tělo zemřelého a mohli ho rodině vydat. Přitom se dozví, že to pouze jako nehoda mělo vypadat, neboť ho Cal nejdříve zastřelil, poté narafičil nehodu a později hodil do jímky s výkaly. I když se vydá splnit přání svého šéfa, tělo se mu nepodaří nalézt. Ačkoliv Leona primárně přijela za Hornem alias „Kozlíčkem“, nechá se unést kouzlem tohoto kontinentu. Velmi silně pociťuje jakési propojení a splynutí s místní kulturou, a navíc zde skutečně potkává svou lásku. Není jí však Horn, ale Alboury. Nicméně nakonec sama propadá šílenství a pořeže si obličej. Alboury neustále chodí do tábora a pozoruje „bílé“. Oni z něj zase pociťují jakýsi zvláštní strach a chtěli by se ho rovněž zbavit. Zatímco Horn na to jde s whisky, Cal sahá po zbrani. Při fyzické potyčce se ale obrací proti němu. Že by přeci jenom Afrika vyhrála na plné čáře?
Na staveništi v Africe došlo k nehodě, když pod koly nákladního auta zemřel jeden z domorodců. Jeho bratr Alboury (Maxime François Mededa j.h.), chce získat jeho tělo, aby mohli s rodinou provést tradiční pohřební obřady. Nepozorovaně se vydá do tábora a po vedoucím projektu Hornovi (Matúš Bukovčan) požaduje jeho vydání. Ten však neví, kde se tělo nachází, a tak mu nabízí finanční odškodnění. To však Alboury odmítá a trvá na svém. Přestože má Horn momentálně trochu jiné starosti, neboť očekává návštěvu Leony (Marta Vítů), kterou potkal v Paříži a pozval ji sem, pověří svého předáka Cala (Jan Plouhar), aby sehnal tělo zemřelého a mohli ho rodině vydat. Přitom se dozví, že to pouze jako nehoda mělo vypadat, neboť ho Cal nejdříve zastřelil, poté narafičil nehodu a později hodil do jímky s výkaly. I když se vydá splnit přání svého šéfa, tělo se mu nepodaří nalézt. Ačkoliv Leona primárně přijela za Hornem alias „Kozlíčkem“, nechá se unést kouzlem tohoto kontinentu. Velmi silně pociťuje jakési propojení a splynutí s místní kulturou, a navíc zde skutečně potkává svou lásku. Není jí však Horn, ale Alboury. Nicméně nakonec sama propadá šílenství a pořeže si obličej. Alboury neustále chodí do tábora a pozoruje „bílé“. Oni z něj zase pociťují jakýsi zvláštní strach a chtěli by se ho rovněž zbavit. Zatímco Horn na to jde s whisky, Cal sahá po zbrani. Při fyzické potyčce se ale obrací proti němu. Že by přeci jenom Afrika vyhrála na plné čáře?
Po rozpačité úvodní scéně „jezení banánu“, kterou jsem tedy moc nepochopila
a klidně bych se bez ní obešla, mne do sebe příběh o střetu dvou civilizací
(Afrika versus Evropa) začal vtahovat. Nepříliš náročně (na kulisy), ale
efektně navrhl Martin Skočovský
scénu, které dominovaly baterie reflektorů a větší větráky, které příhodně
navozovaly atmosféru horkem spalující Afriky i pach potu a všudypřítomné
whisky. Určitě skvělým krokem bylo obsazení rodilého Afričana Maxima François Mededy do role černocha
Albouryho. Vše tak působilo autentičtěji, i když se herecky příliš neprojevil.
Jeho výkon byl víceméně statický, ale černoch do Afriky prostě patří, takže
tento tah chválím. Maxim se navíc překvapivě dobře vypořádal s náročnějším
českým textem. Jan Plouhar si střihl
roli výbušného, rasisticky zaměřeného Cala. Velmi mi svým výkonem, charakterem
postavy i spáchaným činem připomínal roli Liama, kterou hrál v jiné
inscenaci ČS s názvem „Sirotci“. Obě rozporuplné postavy, které spáchají
hrůzný čin, ale hledají pro něj nějaké ospravedlnění, a navíc přitom chtějí
působit, jako že to byla jen nehoda, ztvárnil skvěle. Úlohu představující
jakýsi „utlačovatelský element“ s možností koupit si vše a každého svěřili
do rukou Matúše Bukovčana. Jeho Horn působil klidným dojmem, jako by vždy
byl nad věcí. Žije světským životem s dostatkem peněz i alkoholu a nechápe
místní ritualitu a senzitivitu. Svou trochu citlivou složku osobnosti projeví akorát
v momentě, kdy si do svého převážně osamělého života pozve ženu - Leonu.
Oba protagonisté do prostředí dobře zapadli, zatímco právě postava Marty Vítů mi byla docela záhadou.
Zpočátku naivní žena, která využila pozvání bohatého muže, aby posléze
spočinula v náručí místního domorodce, a nakonec propadla šílenství, děj
nikam neposouvala, spíše ho tak nějak narušovala. Z mého pohledu to celou
hru (autorů – překlad: Kateřina Lukešová,
úprava a dramaturgie: Karel František Tománek, kostýmy: Jitka Fleislebr, hudba:
Ivan Acher, scéna a režie: Michal Skočovský, a další) docela degradovalo a
zanechalo více otázek než odpovědí. Je to škoda, neboť zpočátku (až po tom
banánu) se inscenace rozvíjela celkem slibně, a dokonce mne do prostředí slušně
vtáhla. I přítomnost Leony sem zpočátku zapadala, ovšem jen krátce. Bohužel za
mě tedy nakonec jen slabý průměr.
Moje hodnocení: 51 %
Cal a Horn (J.Plouhar, M.Bukovčan) |
Leona
a Cal (M.Vítů a J.Plouhar) |
Alboury a Leona (M.F.Mededa a M.Vítů) |
Alboury a Horn (M.F.Mededa a M.Bukovčan) |
0 Comments:
Okomentovat
<< Home