"Já, Feuerbach" - Činoherní studio
(Tankred Dorst)
„Komorní drama promýšlející fenomén divadla a roli herce. Pouť
stárnoucího herce, který po dlouhé pomlce hledá ty pravé dveře zpátky ke svému
životu.“ (premiéra 8. října 2021)
Letošní divadelní sezóna je pro Činoherní studio opravdu jubilejní. Svou
50. sezónu se proto v ČS rozhodli pojmout jako návratovou. Do všech nově
připravovaných titulů totiž plánují přizvat některé z osobností, které zde
svého času také působily, ať už jako herci, režiséři či ostatní členové
inscenačního týmu. V tomto prvním premiérovém titulu nové sezóny ve hře německého
dramatika Tankreda Dorsta se tak objeví držitel Ceny Thálie Ivan Řezáč, který
zde působil v 80. letech, a navíc v režii Davida Czesaného, kterému
zde (spolu s Jiřím Pokorným) patřila éra let 1993-2000 a který je mj.
podepsaný i pod knihou „30 let Činoherního studia“. Spolu s nimi patří do
inscenačního týmu i scénograf Petr B. Novák a autor scénické hudby Jan Moravec,
kteří již s ústeckým činoherákem také dříve spolupracovali. A aby toho
nebylo málo, rozhodli se tento kus poprvé uvést v prostorách Salonu
Dittrich. Na jeho místě totiž dříve stávalo Divadlo hudby, v němž v roce
1972 Činoherní studio zahájilo svou vůbec první sezónu. Velmi nápaditým a
ambiciózním plánem pak mělo být uvedení této hry i v dalších významných
prostorách města, kterými jsou Národní dům, Veřejný sál Hraničář či jeviště ústeckého
Divadla opery a baletu. Z toho však bohužel nakonec sešlo, a tak se první
premiéra sezóny uvedená 8. října 2021 stala zároveň i svou derniérou.
Stárnoucí herec Feuerbach (Ivan Řezáč j.h.) žil posledních sedm
let v ústraní. Nyní by se však ještě velmi rád chtěl vrátit na jeviště,
aby tak všem mohl dokázat své geniální herecké kvality, o nichž je naprosto
přesvědčený. Pro svůj návrat na divadelní prkna dostane příležitost při
konkurzu na roli u jednoho z nejlepších režisérů. Po příchodu na domluvenou
zkoušku ale zjišťuje, že se pan režisér nedostavil a poslal místo sebe pouze svého
mladého asistenta (Petr Uhlík). Po počátečních rozpacích z nečekané
situace se ale i tak rozhodne předvést to nejlepší ze svého repertoáru. Během
jeho výstupů ho kromě techniků (Josef Kadeřábek, Michal Kříž, Michal Kraus,
Martin Bílský) připravujících kulisy na večerní představení přeruší také
žena (Marta Vítů) se psem, který pravděpodobně získá jednu z rolí. Přes to
všechno i s příslibem asistenta, že pan režisér již sedí vzadu, však
vytrvá a nechá se přemluvit k sehrání připraveného monologu. Z posedlosti
svými rolemi, které v něm často vyvolávaly i záchvaty zuřivosti, však
vychází najevo i jeho duševní porucha. Nakonec se i prořekne, že za jeho
stažením se ze scény stál právě dlouhý pobyt v psychiatrické léčebně. Sám
si také postupně uvědomuje, jak nelehký je návrat do normálního života a že už ani
na jeviště se nebude moct vrátit. Po předvedení monologu z Goethova Torquata
Tassa tiše odchází.
Před padesáti lety jsem byla ještě na houbách, takže jsem nezažila ani
éru zdejšího Divadla hudby či pozdějšího rockového klubu Tukan. Kromě premiéry
nové hry, to tak pro mne byla premiéra i v těchto prostorách. Musím říct,
že to sem v těchto souvislostech krásně zapadlo, a tak bylo velmi zajímavé
sledovat toto propojení minulého s něčím novým, což bylo ostatně i jedno z témat
této hry (autorů – režie: David Czesany, dramaturgie: Tereza Marečková,
výprava: Petr B. Novák, hudba: Jan Moravec, a další). Střet starého s novým,
mladého se starým, končícího s nově nastupujícím je vždy stále aktuální,
neboť to jediné, co je stálé, je to, že se vše neustále mění a přichází tak
stále něco nového. Další velký motiv, který se zde nabízí, je pohled na
člověka, stárnoucího herce, který dává divákům nahlédnout na odvrácenou stranu
jeho profese i osobního života. Celé toto monodrama je tedy postaveno především
na jednom herci, který tak dostal příležitost k velmi intenzivnímu a niternému
herectví. Odehrát na jedné židli svou touhu, nasazení, vášnivost, hněv, bolest,
prozření, zklamání i mnoho dalších emocí není rozhodně snadný úkol. Ivan
Řezáč se s tím ale velmi dobře popral a bylo zajímavé celý tento
herecký projev sledovat. Svou roli vzal velmi vážně…stal se Feuerbachem. Úloha,
v níž měl coby přidrzlý asistent „dráždit“ hereckého barda, Péťovi
Uhlíkovi také pěkně sedla, i když většinu svých replik pronášel od svého
stolku v hledišti. Určitě by stálo za to, mít tento trošku netradiční kus s pohledem
do herecké profese ve svém repertoáru, ale dovedu pochopit, že měli v ČS určitě
pádné důvody, proč ho z dalšího uvedení stáhli. Snad se tedy těm dalším
plánovaným kusům v této sezóně povede lépe.
Moje hodnocení: 53 %
0 Comments:
Okomentovat
<< Home