"Lidojedi" - Činoherní studio
(Petr Pýcha a Jaroslav Rudiš)
„Hororová komedie. Co všechno dokážou slušní lidé udělat pro peníze?“
(premiéra 3. března 2017)
Tento text napsala autorská dvojice Rudiš/Pýcha jako svou první hru
určenou původně pro rozhlas, kde byl také v roce 2011 poprvé uveden. Nicméně
o šest let později ho v ústeckém Činoherním studiu převedli i do jevištní
podoby ve stejnojmenné hře pod vedením režisérky (a dnes již bývalé umělecké
šéfky ČS) Natálie Deákové. Oba autoři mají kromě „Aloise Nebela“ na svém kontě
i velmi úspěšnou hru „Strange Love“, která se také na našem jevišti před lety
hrála (poslední uvedení proběhlo v červnu 2012). Po černé komedii, v níž
se hledal největší fanoušek skupiny Depeche Mode v Čechách, zabrousili
tentokrát do oblasti cateringové agentury. V hororové komedii o vaření chtějí
ukázat, kam až jsou lidé kvůli penězům ochotni zajít. Já se na ni dostala až
13. září 2020 v bohužel zas velmi krátkém úseku nové divadelní sezóny,
kterou v letošním roce opět ukončila druhá vlna pandemie. A kdo ví, kdy se
zas kultura vrátí mezi nás a divadla budou moci otevřít své brány. Nezbývá než
doufat, že TO všichni (včetně divadel) ve zdraví přežijeme.
V cateringové agentuře Mlsný Jack občas zazvoní telefon a Bára (Erika
Stárková j.h.) v duchu jejich sloganu „ugrilujeme vaše sny“ přijímá
všemožné objednávky svých zákazníků. Nic není problém a spolu se svými dvěma
společníky Martinem (Jan Jankovský j.h.) a Ondřejem (Kryštof Rímský
j.h.) jsou schopni vše do puntíku splnit. Bohužel už jim ale tento celkem
slušně zavedený podnik nestačí pokrývat jejich potřeby. Když jim tedy jednoho
dne zavolá známý miliardář Dalibor Šmejc (Lukáš Černoch) s poněkud zvrhlou
zálibou v nevšedních kulinářských zážitcích, za které nabízí i „tři
meluzíny“, Bára mu vše automaticky odkývá a potvrdí. Co na tom, že po loni
podávaném grilovaném psím mase by svou letošní tabuli chtěl „obohatit“ o člověčinu.
Když jim dojde, co by to pro ně znamenalo, zvažuji morální, trestní a jiné
aspekty i možnosti. Slíbený velice slušný finanční obnos je ale příliš lákavý,
a tak dostanou nápad. Ondřej zná Karla (Matúš Bukovčan), bezdomovce,
který se už několikrát pokusil o sebevraždu. Uzavřou s ním dohodu a
seženou zbraň. Jejich plán se ale bohužel příliš nezdaří a Ondřej skončí postřelený.
Martin je zaveze ke známému faráři (Jaroslav Achab Haidler) do
Podkrkonoší a coby bývalého lékaře ho žádá o pomoc. Nakonec ho přemluví a
odvypráví mu jejich příběh. Farář žijící v pomalu se rozpadajícím kostele,
bez ministranta (Petr Uhlík), který mu pláchnul s vidinou práce v Holandsku,
čas od času kouřící trávu a povídající si se sochou sv. Jana, po kterém žádá
nějaký pořádný úkol, ucítí příležitost…
Zajímavé prolínání dvou dějových linek – na jedné straně zhuleného faráře
s rozpadajícím se kostelem a na druhé straně tří přátel z agentury,
kterým se jejich podnikání tak trochu vymklo z ruky, běží ve svižném tempu
v podobě flashbacků, alias vracení se k událostem v čase. Jasně
vykreslené nebo alespoň naznačené charaktery postav zvládli herci v čele s
výtečnou Erikou Stárkovou poměrně autenticky ztvárnit. Myslím, že i
ten smrad kolem Karla jsem velice živě cítila. Vhodná hudba, a ještě nápaditěji
a funkčněji navržená scéna skvěle dokreslily atmosféru, v níž se mělo vystřídat
hned několik rozdílných prostředí od cateringové agentury, přes sídlo
miliardáře, auto, nádraží, až po kostel. Nicméně jsem přes poměrně gradující
zápletku čekala podstatně dramatičtější rozuzlení. Ten závěr na mě po tom všem působil
až moc otevřeně nebo snad trošku „odfláknutě“. Téma, čeho až jsou lidé pro peníze
schopni, proti tomu ale zůstává až nechutně jasné a autentické, i když zde na
jevišti to byl jen hodně slabý odvárek toho, co se bohužel děje mezi lidmi
všude na světě. Je až děsivé, jak malou hodnotu má pro někoho lidský život, i
když je to vlastně to nejvzácnější, co nám bylo dáno. Kéž by si jich lidé více
vážili…nejen toho svého, ale ještě více těch druhých. Ti moudří a milující už to vědí.
Ostatní musí ještě hodně zmoudřet. Najděte v sobě mír a lásku a svět bude
mnohem krásnější a zdravější. Peníze vážně nejsou až na prvním místě. Snad i na
to chtěla tato hra (autorů – dramaturgie: Dagmar Haladová, scéna: Lukáš
Kuchinka, kostýmy: Jana Smetanová, hudba: Jakub Kudláč, režie: Natálie Deáková,
a další) upozornit.
Moje hodnocení: 53 %
Ondřej, Karel, Martin a Bára (K.Rímský, M.Bukovčan, J.Jankovský a E.Stárková) |
Ondřej, Karel a Bára (K.Rímský, M.Bukovčan a E.Stárková) |
Martin, farář, Bára a ležící Ondřej (J.Jankovský, J.A.Haidler, E.Stárková a K.Rímský) |
0 Comments:
Okomentovat
<< Home