"Rozmarné léto" - host Činoherního studia
(Vladislav Vančura)
„Lampy, kouzelný klobouk a strmý provaz – jak je to krásné býti
kadeřavým.“ (premiéra 25. června 2007)
To, co nebylo možné během více jak třech měsíců pandemie, jsem si
vynahradila na přelomu června a července v rámci „Letní štace Činoherního
studia“. I když k tomuto kroku dohnala ČS ona nečekaná korona krize, mohl
by tento divadelní festiválek pod širým nebem klidně zavést novou tradici i v
příštích letech. V letošním nabitém programu uvedli celkem 18 představení,
pro která se počítalo hned se třemi různými místy v Ústí nad Labem –
zahradou Českého rozhlasu Sever, termálním koupalištěm v Brné a gotickým
hradem Střekovem. Zahrnoval také dvě premiéry a dvě hostující představení
pražského divadelního Spolku Kašpar. Těmi byl právě jejich letní speciál
„Rozmarné léto“, který mají ve svém repertoáru již mnoho let, ale hrají ho
pouze od června do září. Slavný Vančurův román v roce 1967 zfilmoval Jiří
Menzel, aby ho přesně o 40 let později převedli na jeviště i Kašpaři
v režii Jakuba Špalka. Na scénáři psaném vančurovskou češtinou a pod
jazykovou supervizí spisovatele Jiřího Stránského prý úzce spolupracovali i
sami herci. Pan režisér si v něm pak také sám střihl roli hostinského a
vypravěče. Partnerku (hostinskou a vypravěčku) mu na jevišti dělala naše bývalá
činoheračka Irena Kristeková, kterou jsem v našem souboru vždy vídala
velmi ráda. Stejně tak jako i tentokrát v jejím dalším angažmá.
Chladnější a převážně deštivé počasí v létě příliš nepřeje návštěvě
plováren a koupališť. Stejně tak tomu je i v Krokových Varech v říčních
lázních mistra Antonína Důry (Jan Potměšil) a jeho ženy Kateřiny (Jitka
Nerudová). Nic zde však nezabrání pravidelným setkáváním a hašteřením se s jeho
přáteli majorem ve výslužbě Hugem (Tomáš Stolařík) a sečtělým kanovníkem
Rochem (František Kreuzmann) u sklenky vína či jiného alkoholu. Jediným
zpestřením tohoto rozmarného léta se zdá být akorát příjezd kouzelníka Arnoštka
(Miloslav Tichý). Na náměstí na několik večerů chystá svá magická i
akrobatická vystoupení. Zatímco on zaujme všechny dámy, včetně paní Kateřiny,
pánové zase mohou oči nechat na jeho krásné schovance a asistentce Anně (Tereza
Slámová). Ta je celkem okatě svádí a postupně si je všechny omotá kolem
prstu. A tak ani mistr Důra neodolá a pozve ji do svého plovárenského domku na
tajnou masáž. Když nedorazí včas domů, dovtípí se Kateřina, co za tím asi vězí
a vydá se ho tam hledat. Částečně uražena, ale také okouzlena pohledným
mladíkem, zamíří rovnou za Arnoštkem, aby vše svému muži oplatila. City, jimiž
se nechala zmámit, jsou však spíše mateřské, a tak mu v maringotce poklidí,
navaří, zaštupuje ponožky. Arnoštka její zájem zpočátku těší, ale o podobné peskování
nestojí a snaží se co nejdříve vycouvat. Druhý den se také o Annu snaží ucházet
abbé a je dokonce pozvaný do jejich maringotky na smaženou rybu. Po nečekaném střetu
s několika místními opilci se mu však podaří utéct s natrženým uchem,
které mu pak Antonín zkušeně sešije. Během třetího večerního představení spadne
po vyrušení Arnoštek z lana a jeho číslo tak za něj musí dokončit Anna. Major
Hugo toho využije. Snaží se Annu odlákat a zaujmout čtením básní. Po střetu s Arnoštkem
však odchází poražen. Maringotka odjíždí a v Krokových Varech se zase vše
vrací do starých kolejí.
Abych pravdu řekla, film Jiřího Menzela mě nijak nezaujal a vlastně ani
nevím, jestli jsem ho vůbec kdy dokoukala celý. Každopádně divadlo, a ještě na
letní scéně, si jen tak ujít nenechám. Krásné počasí, netradiční prostředí a k tomu
nenáročný oddechový děj ve velmi realisticky pojatých kulisách prvorepublikové
plovárny jsou velice dobré artikly k tomu, jak příjemně strávit jeden z letních
večerů. Scéna Karla Špindlera se opravdu povedla, neboť krásně navodila atmosféru
lázní z dřívějších dob. Nechybělo na ní tradiční dřevěné molo, ani
klasické převlékárny či tabule s aktuální teplotou vzduchu a vody. Dokonce
se na jeviště i velmi nápaditě vešla Arnoštkova maringotka. Bohužel to samé nemohu
říci o hereckých výkonech, obzvláště během jejich hudebních čísel, která živě
na klávesy doprovázela Veronika Němcová. Byly takové nemastné neslané,
snad kromě Jitky Nerudové, která se alespoň snažila o určitou stylizaci
své postavy trochu jednoduché, přesto mateřsky milující Kateřiny. Líbily se mi
i krátké, převážně vypravěčské, vstupy Ireny Kristekové, ale bohužel v nich
příliš ze svého herectví (krom svého hlasu) ukázat nemohla. Rovněž z dost
specifické češtiny a někdy až zbytečně náročného textu jsem zachytila spíše jen
určité zlomky. Nejvíce mi tedy v paměti utkvělo klasické eskamotérství
kouzelníka Arnoštka a jeho asistentky Anny v podání Miloslava Tichého
a Terezy Slámové, které celé inscenaci tak nějak dominovalo. Působilo to
na mne spíše jako nějaký kabaret s písničkami, kuplety a iluzionistickými
kejklemi. Žádné velké očekávání jsem do této inscenace (autorů – režie:
Jakub Špalek, hudba: Petr Malásek, scéna: Karel Špindler, kostýmy: Jan C. Löbl,
pohybová spolupráce: Jana Hanušová, a další) nevkládala, ale tak úplně
zklamaná jsem také nebyla. Byl to prostě pohodový večer na plovárně pod širým
nebem.
Moje hodnocení: 53 %
Hugo, Antonín a Kateřina (T.Stolařík, J.Potměšil a J.Nerudová) |
Kateřina a Arnoštek (J.Nerudová a M.Tichý) |
hostinští (I.Kristeková a J.Špalek) |
0 Comments:
Okomentovat
<< Home