středa 30. ledna 2019

"Zub za zub" - host Severočeského divadla

(Ed McBain a Alexej Gsöllhofer) 

„Má právo pomstít smrt svého manžela dle slavného rčení Oko za oko, zub za zub?“ (premiéra 21. června 2018) 

To se mi to v lednu teda pěkně sešlo. I ve druhé hře, na kterou jsem si zašla 27. ledna 2019, byla hlavní postavou žena s pistolí. Tentokrát k tomu ale neměla tašku s ukradenými penězi jako v „Paškálu“, ale rovnou s nebezpečnou výbušninou. Předlohou k této inscenaci, kterou má ve svém repertoáru Agentura Familie, se stal thriller slavného autora detektivních příběhů Eda McBaina. Zavádí nás zpět na 87. okrsek, do „jeho“ známého policejního revíru, kde se celý příběh odehrává. Hlavním námětem je pomsta ženy, která truchlí pro svého manžela a z jeho smrti viní jednoho z detektivů, který ho zatkl a dostal do vězení. Má vůbec na takové řešení v podobě vendety právo?

Na policejní stanici 87. okrsku je celkem poklidný pracovní den, kdy se zrovna nic velkého neděje. To ovšem platí jen do okamžiku, než se zde objeví Virginie Dodgeová (Dana Batulková). Přišla za detektivem Stevem Carellou (Václav Werner Kraus), se kterým by si ráda vyřídila účty. Domnívá se totiž, že právě on může za smrt jejího muže, neboť ho před časem dostal do vězení, kde také zemřel. Milovala ho a nechce se s jeho smrtí smířit. Jelikož ale Carella na služebně právě není, rozhodne se prozatím držet jako rukojmí jeho kolegy Cottona Hawese (Oldřich Vízner) a Arthura Browna (Václav Rašilov). Kromě pistole má ještě v tašce láhev prudké výbušniny, která by dokázala vyhodit do povětří celou budovu a nejspíš i celý blok. Zanedlouho se na služebnu vrátí i Meyer Meyer (Karel Zima) se zadrženou Angelicou (Vendulka Křížová), která si zde jen chtěla zajistit lepší život. I oni se však stávají rukojmími stejně jako hluchoněmá žena Teddy (Rozálie Víznerová), která právě přišla za svým mužem. Když se Virginie dozví, kdo jím je, pocítí ještě silnější touhu po pomstě. Podaří se někomu zabránit nejhoršímu? A zasáhne nějak i detektiv Carella? 

No, ani nevím, kde začít. I když to dle námětu vypadalo celkem akčně a napínavě, bylo to takové mdlé, bez náboje i bez šťávy, a celou dobu moc statické a fádní. Postava Virginie stále jen dokola opakovala, o co jí jde, a ani jedna z ostatních postav neprošla nijakou změnou, i přestože byli všichni postaveni do velmi nestandardní situace. Chyběla tomu akce i nějaká zajímavější pointa. Rovněž jsem moc nepochopila, proč tam muselo být tolik „rozmluv“ s Angelikou, která měla být spíše jen okrajovou postavou. Chvílemi jsem také měla pocit, že je to jak nepodařená reklama na cigarety. Když už došly všechny (velmi slabé) nápady co dál, tak musela na řadu přijít cigaretka. Za každou z nich u mne velké mínus. Víte, že se dá hrát i bez nich? Zaplatila jsem celkem vysoké vstupné, které bohužel ani náhodou neodpovídalo kvalitám představení. Uberte spotřebu cigaret a třeba ho budete moct snížit. K hereckým výkonům je rovněž těžší se vyjádřit, neboť vlastně ani nebylo moc co předvést. Nicméně se mi zdálo, že se nejlépe do své postavy vžil Karel Zima a Vendulka Křížová, která dostala poměrně dost prostoru, a navíc se celkem statečně i zábavně prala se španělským přízvukem. Oproti tomu Václav W. Kraus se až tolik projevit nemohl, přesto mne zaujal. Hlavně když si vzpomenu na mé první setkání s ním v roli Simonetty v "Kleci". Oba tak odlišné charaktery (i když jen v krátkých výstupech) zvládl naprosto s přehledem. Celkově mám ale z této inscenace (autorů - překlad románu: Alena Maxová, scéna: Tereza Víznerová a Zbyněk Simčišin, kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak, úprava a režie: Martin Vokoun, a další) pocit, že tak nějak nevyužila svého potenciálu. Odcházela jsem celkem rozpačitá a možná i trochu zklamaná a z toho, co jsem zaslechla od dalších diváků a divaček, jsem určitě nebyla jediná.
Moje hodnocení: 45 %
Andy, Cotton, Angélica, Meyer a Virginie (V.Rašilov, O.Vízner, V.Křížová, alter.J.Škvrna a D.Batulková)
Meyer, Cotton, Virginie, Andy a Angélica (alter.J.Škvrna, O.Vízner, D.Batulková, V.Rašilov a V.Křížová)

Meyer (K.Zima)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home